Logo

Manajemen Risiko: Insiden Kritis Akibat COVID-19 pada Kedai Makanan di Sekitar Kampus Universitas Kristen Petra Surabaya

Valentina, Graciella and Leng, Pwee (2022) Manajemen Risiko: Insiden Kritis Akibat COVID-19 pada Kedai Makanan di Sekitar Kampus Universitas Kristen Petra Surabaya. [UNSPECIFIED]

[img] PDF
Download (371Kb)
    [img] PDF
    Download (128Kb)

      Abstract

      This study aims to determine risk management in the food and beverage business around Petra Christian University (PCU) Surabaya. There was a critical incident of COVID-19 so this research was conducted with the aim of producing reports for business owners related to risk management in business operations. The risk management process consists of stages of risk identification, risk analysis, risk evaluation, and risk management. The population used in this study is food and beverage shop that are easily accessible around PCU with the main target of consumers are students, and PCU employees that is still open the business in the midst of the COVID-19 pandemic. There are only 3 shops out of dozens of food and beverage shops that experienced critical incidents due to PCU implementing online learning which still lasted until this research was conducted. Those risks are spread across 3 different business categories, namely main business process, essential business process, and supporting business process. The majority of risks are in the category of supporting business processes. The same risk can be spread across different risk categories in each foods and beverage shop, this is due to the different risk appetite of each shop Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen risiko pada bisnis makanan dan minuman di sekitar Universitas Kristen Petra (UKP) Surabaya. Adanya kejadian kritis COVID-19 sehingga penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk menghasilkan laporan bagi pemilik usaha terkait dengan manajemen risiko pada operasional bisnis. Proses manajemen risiko terdiri dari tahapan identifikasi risiko, analisis risiko, evaluasi risiko, dan penanganan risiko. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah kedai makanan yang mudah dijangkau di sekitar UKP dengan mayoritas konsumennya mahasiswa, dan karyawan UKP yang masih membuka usaha di tengah pandemi COVID-19. Hanya terdapat 3 kedai makanan dari beberapa kedai makanan yang mengalami kejadian kritis akibat UKP menerapkan kuliah secara online yang masih bertahan hingga penelitian ini dilakukan. Risiko-risiko tersebut tersebar di 3 kategori bisnis yang berbeda yaitu proses bisnis utama, proses bisnis penunjang, dan proses bisnis pendukung. Mayoritas risiko berada pada kategori proses bisnis pendukung. Risiko yang sama dapat tersebar pada kategori risiko yang berbeda di setiap kedai makanan, hal ini disebabkan oleh selera risiko yang berbeda dari setiap kedai makanan.

      Item Type: UNSPECIFIED
      Uncontrolled Keywords: Food and Beverage Shop, Operational Risk, Risk Management
      Subjects: H Social Sciences > HG Finance
      Divisions: Faculty of Economic > Finance Management Program
      Depositing User: Admin
      Date Deposited: 18 Jul 2022 05:20
      Last Modified: 18 Jul 2022 18:36
      URI: https://repository.petra.ac.id/id/eprint/19642

      Actions (login required)

      View Item